KUALA LUMPUR 1 Dis. - Malaysia akan terus menerapkan budaya e-dagang dan dalam usaha untuk mewujudkan ekosistem digital yang inovatif dan dinamik apabila menjalin kerjasama erat dengan China untuk mengekalkan pertumbuhan ekonomi.
Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC) dan Alibaba Group baru-baru ini menandatangani memorandum persefahaman untuk menghubungkan e-hab di bawah Platform Perdagangan Dunia Elektronik (eWTP).
HSBC Bank Malaysia Bhd. berkata, kerjasama tersebut bertujuan untuk membina infrastruktur bagi perdagangan e-dagang merentas sempadan yang lancar antara Malaysia dan China, selain menjadi hab bagi perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang ingin menjalankan aktiviti komersial, dan mereka boleh mendapatkan perkhidmatan terdiri daripada e-dagang, pengkomputeran awan, logistik, pembayaran mudah alih dan latihan tenaga kerja.
Ketua Pegawai Eksekutifnya, Mukhtar Hussain, berkata teknologi digital yang semakin meluas penting untuk mengukuhkan produktiviti, inovasi dan taraf hidup merentasi ekonomi yang lebih luas.
“Dengan eWTP, Malaysia meneruskan visi transformasi ekonominya dan mengambil langkah untuk menjadi hab penunaian dan sumber utama di Asia,” katanya dalam kenyataan di sini baru-baru ini.
Beliau berkata, #MYCYBERSALE dengan kerjasama MDEC, mencapai nilai dagangan kasar (GMV) lebih RM300 juta pada tahun ini, meningkat 42 peratus berbanding RM211 juta pada 2016, dalam tempoh lima hari dari 9-13 Oktober lalu.
Inisiatif ini bertujuan untuk menggalakkan lebih 1,000 PKS dalam talian menerapkan e-dagang dan meningkatkan inovasi selain merangsang pasaran e-dagang domestik.
“Kejayaan inisiatif itu menunjukkan rakyat Malaysia terus menerapkan budaya e-dagang.
“Kita dapat melihat perubahan dari segi cara rakyat Malaysia membeli-belah. Suatu yang baik untuk melihat industri e-dagang dan ekonomi digital berkembang dengan begitu pesat,” kata Mukhtar.
Beliau berkata, kemasukan penyedia dompet elektronik (e-dompet) turut dijangka mengubah landskap sistem pembayaran di Malaysia.
Kemunculan e-dompet akan terus menyumbang kepada pembangunan e-dagang dan menambah baik sistem pembayaran runcit dengan menawarkan proses pembayaran yang selamat, cepat dan mudah selain menyokong usaha global ke arah masyarakat tanpa tunai, kata Mukhtar. – BERNAMA
Sumber: http://www.utusan.com.my/bisnes/ekonomi/malaysia-subur-budaya-e-dagang-1.564829
Tiada ulasan:
Catat Ulasan