Akses ke internet yang adil dan selamat -- Sesetengah populasi dunia masih di luar talian. Sementara itu, beberapa pembekal perkhidmatan internet mengehadkan akses ke pelbagai link sempit atau mengenakan topi data yang tidak adil. Kami percaya pada dunia di mana semua orang mempunyai hak akses kepada perkhidmatan internet yang berkualiti dan terbuka.
Tindakan terhadap penipuan -- Pada tahun 2017, jualan e-dagang global mencapai $ 2.29 trilion, tetapi hampir 70% pengguna bimbang pembayaran digital mereka tidak selamat. Pada era globalisasi ini, semakin sukar untuk mencegah penipuan dalam talian. Kita haruslah berganding bahu bagai aur dengan tebing untuk mengatasi serta menangani amalan ketidakadilan dan tidak beretika oleh penjual dalam talian. Hal ini perlu diberikan perhatian agar proses perbelanjaan dalam talian dapat dilaksanakan dengan sempurna.
Perlindungan yang lebih baik dalam talian -- 49% daripada pengguna internet yang tidak pernah membeli-belah dalam talian disebabkan ketidakpercayaan terhadap internet. Pengguna perlu mengetahui hak-hak mereka serta perlindungan yang diberikan. Ganti rugi boleh didapatkan sekiranya terdapat apa-apa masalah pada perkhidmatan ataupun barang yang dibeli.
Kesimpulannya, menuju ke arah negara maju, Malaysia harus memastikan pasaran digital lebih adil agar dapat duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan negara-negara lain.
Sumber: https://yeexunlihpm2018.blogspot.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan